Subscribe Us

Notes :The Making of Nationalism in Europe । यूरोप में राष्ट्रवाद का निर्माण, History NCERT for Class 10










The Making of Nationalism in Europe

यूरोप में राष्ट्रवाद का निर्माण


1.During French revolution, How was the structure of Europe and what was happening there?

१.फ्रांसीसी क्रांति के दौरान यूरोप की संरचना कैसी थी और वहां क्या हो रहा था?

* Between 1750-1850 there were no countries like Germany, Italy , Switzerland etc as we see today.

१७५०-१८५० के बीच जर्मनी, इटली, स्विटजरलैंड आदि जैसे देश नहीं थे, जैसा कि हम आज देखते हैं।

* There were kingdoms and nobody has a collective identity or a main language.

उस समय राज्य हुआ करते थे और लोगों की सामूहिक पहचान या मुख्य भाषा नहीं थी।

* There were so many diversity (same like India)

बहुत विविधता थी (भारत के समान)



2. How was the society in Europe? 

२.यूरोप में समाज कैसा था?

* There were two types of class in the society. The Aristocracy (Aristocrat,rich, privileged, dominant people) and The new middle class.

समाज में दो प्रकार के वर्ग थे। अभिजात वर्ग (अभिजात वर्ग, अमीर, विशेषाधिकार प्राप्त, प्रमुख लोग) और नया मध्यम वर्ग।

* Aristocrat class were small in numbers but they owned a large area.

अभिजात वर्ग संख्या में छोटा था लेकिन उनके पास बड़े क्षेत्र थे।

* Aristocrat class also has diversity same as other people because they were from different territories of Europe. But they were united.

अभिजात वर्ग में भी अन्य लोगों की तरह ही विविधताये थीं क्योंकि वे यूरोप के विभिन्न क्षेत्रों से थे। लेकिन वे एकजुट थे।

* They were united because they didn't want to loose their reputation of being rich.

वे एकजुट थे क्योंकि वे अमीर और शक्तिशाली होने की अपनी प्रतिष्ठा को खोना नहीं चाहते थे।

* They were connected by marriages.

वे विवाह के द्वारा आपस में जुड़े हुए थे।

* Despite having different languages, they used to talk in French. 

अलग-अलग भाषा होने के बावजूद भी वे फ्रेंच में बात करते थे।

The new middle class.

नया मध्यम वर्ग 

* The new middle class was the huge group according to number.

संख्या के हिसाब से नया मध्यम वर्ग विशाल समूह था।

* They were neither poor nor as rich as Aristocracy.

वे न तो गरीब थे और न ही अभिजात वर्ग की तरह अमीर।

* There were expansion of Industrialisation and businesses in Europe.

यूरोप में औद्योगीकरण और व्यवसायों का विस्तार हुआ।

* They were being educated and had ability of reasoning.

वे शिक्षित हो रहे थे और उनमें तर्क करने की क्षमता थी।

3. How did the nationalism came into their(the new middle class)mind?

३.उनके (नए मध्यम वर्ग) दिमाग में राष्ट्रवाद कैसे आया?

* This new middle class was educated and liberal.

यह नया मध्यम वर्ग शिक्षित और उदार था।

* They had knowledge to ask questions and know about their rights.

उन्हें सवाल पूछने और अपने अधिकारों के बारे में जानने का ज्ञान था।

* They demanded national unity and opposed the privileges of Aristocracy.

उन्होंने राष्ट्रीय एकता की मांग की और अभिजात वर्ग के विशेषाधिकारों का विरोध किया।

* They came with the idea of liberal nationalism.

वे उदार राष्ट्रवाद के विचार के साथ आए।


4. Liberal nationalism.

४. उदार राष्ट्रवाद।

* Liberalism word is made of a Latin word liber.

उदारवाद शब्द लैटिन भाषा के लिबर शब्द से बना है।

* liber means 'free'.

Liber का अर्थ है 'मुक्त'।

* The motives of liberal nationalism were;

उदार राष्ट्रवाद के उद्देश्य निम्नलिखित थे;

Freedom of individual and equality of all before the law.

व्यक्ति की स्वतंत्रता और कानून के समक्ष सभी की समानता।

Government should be made with the consent(स्वीकृति/रजामंदी)of people.

सरकार लोगों की सहमति /स्वीकृति/रजामंदी से बनानी चाहिए।

There should be a representative government through parliament. (like democracy)

संसद के माध्यम से एक प्रतिनिधि सरकार होनी चाहिए। (जनतंत्र के जैसे)

There should be a constitution (संविधान).

एक संविधान होना चाहिए

End of Aristocracy and their privileges.

अभिजात वर्ग और उनके विशेषाधिकारों का अंत होना चाहिए।

Protect the private property of an individual.

किसी व्यक्ति की निजी संपत्ति का संरक्षण होना चाहिए।


5. New conservatism( रूढ़िवाद) after 1815 when Napoleon was defeated.

५. 1815 के बाद नेपोलियन की हार के बाद नया रूढ़िवाद ।

* Conservative people were those who did not want to change the traditional rules (monarchy) 

रूढ़िवादी लोग वे थे जो पारंपरिक नियमों (राजशाही) को बदलना नहीं चाहते थे

but they even wanted to adopt the modern principles along with it.

लेकिन वे इसके साथ-साथ आधुनिक सिद्धांतों को भी अपनाना चाहते थे।

* They consider that the modernism and modern principles can make the traditional rule more strong. E.g. Modern Army, Bureaucracy (अधिकारी वर्ग)

उनका मानना ​​है कि आधुनिकतावाद और आधुनिक सिद्धांत पारंपरिक शासन को और अधिक मजबूत बना सकते हैं।

 उदाहरण - आधुनिक सेना, नौकरशाही (अधिकारी वर्ग)


6. Treaty of Vienna.

 ६. वियना की संधि।

* Nepolean was defeated in 1815 by a group of countries. European power - Britain, Prussia, Russia and Austria

1815 में देशों के एक समूह द्वारा नेपोलियन को पराजित किया गया था उस समूह को यूरोपीयन शक्ति के नाम से जाना जाता है - ब्रिटेन, प्रशिया, रूस और ऑस्ट्रिया

*The European power called a meeting in Vienna and some decisions were taken.

यूरोपीयन शक्ति ने वियना में एक बैठक बुलाई और कुछ निर्णय लिए गए।

* This treaty was hosted by Austrian chancellor Duke Metternich. Some decisions were taken in this treaty, They were as follows:

इस संधि की मेजबानी ऑस्ट्रिया के चांसलर ड्यूक मैटरनिक ने की थी और इसमें कुछ निर्णय लिए गए जो निम्नलिखित हैं:

* Nepolean's rules and changes were restored.

नेपोलियन के बनाए नियम और परिवर्तन बहाल किए गए।

* A new king was made from Bourbon dynasty.

बोर्बोन राजवंश से एक नया राजा बनाया गया था।

* Some co - territories/ buffur zone were made on the border of France.

फ्रांस की सीमा पर कुछ सह-प्रदेश/बफर जोन बनाए गए ।

* France was extended by Nepolean so they divided some territories among Prussia, Austria and Russia.

फ्रांस का विस्तार नेपोलियन द्वारा किया गया था इसलिए उन्होंने कुछ क्षेत्रों को प्रशिया, ऑस्ट्रिया और रूस के बीच विभाजित किया।


7. How was the new rule after Nepolean?

७. नेपोलीयन के बाद कैसा था नया नियम?

* It was an autocratic (तानाशाही)and Conservative (रूढ़िवादी) regime (दौर).

यह एक निरंकुश (तानाशाही) और रूढ़िवादी शासन का दौर था।

* They imposed censorship (नियंत्रण/रोकटोक) laws so that nobody can talk or do any activity against the king.

उन्होंने सेंसरशिप (रोक टोक) कानून लागू किया ताकि कोई भी राजा के खिलाफ बात या कोई गतिविधि न कर सके।

* They did not want the French revolution back and harm monarchy.

वे नहीं चाहते थे कि फ्रांसीसी क्रांति वापस आए और राजशाही को नुकसान पहुंचे।

* But the people of France still had memories of French revolution.

लेकिन फ्रांस के लोगों के पास अभी भी फ्रांसीसी क्रांति की यादें थीं।

* Now they were thinking about another revolution.

अब वे एक और क्रांति के बारे में सोच रहे थे।


Watch the video below for more better understanding:


Post a Comment

0 Comments